1. Ce vom realiza?
În urma desfăşurării proiectului vom realiza următoarele:
- raportul cu graficele ce reprezintă creşterea cu cel puţin 30% a numărului de elevi care citesc activ;
- chestionare pentru testarea lecturii elevilor şi chestionare adresate părinţilor;
- fişe de inventariere a lecturii elevilor şi de lectură;
- o culegere pe clasă în 25 de exemplare cu textele create de elevi;
- o culegere la fiecare rând de clase în 30 de exemplare cu textele selectate din culegerile pe clase;
- 4-6 postere la o clasă cu prezentarea unei cărţi;
- materiale legate de întâlnirea cu un scriitor local realizate de clasele implicate în proiect;
- materiale legate de comemorarea la «Paul Iorgovici»; lui Vasile Alecsandri Biblioteca Judeţeană
- 200 de exemplare a numărului 12 al revistei "Zâmbet de copil”;
- o reprezentaţie legată de punerea în scenă a piesei de teatru "Viaţa ca o poveste”;
- materiale legate de vizionarea şi dezbaterea ecranizării unei opere literare;
- fluturaşi ;i semne de carte cu citate despre carte şi lectură;
- 100 de pliante;
- 50 de afişe;
- un carnaval;
- se vor achiziţiona următoarelor mijloace: Notebook, imprimantă, videoproiector, aparat foto digital, capsator, aparat de tăiat hârtie (ghilotină), laminator A3;
- o broşură ce conţine exemple de bună practică.
2. Ce aşteptări avem?
Descrieţi impactul estimat al implementării proiectului asupra grupului ţintă (elevi, cadre didactice, autorităţi locale, comunitatea locală etc), asupra şcolii şi asupra partenerilor
Dorim ca elevii:
- să citească mai mult;
- să scrie texte cât mai bune;
- să-şi dezvolte spiritul de competiţie;
- să comunice mai mult între ei;
- să conştientizeze rolul lecturii în viaţa fiecăruia;
- să-şi îmbunătăţească nivelul de comunicare şi de informare;
- să-şi îmbunătăţească relaţia cu cadrele didactice;
- să transmită mesajul proiectului şi altor colegi.
- să-şi dezvolte capacităţi relevante de iniţiere şi derulare a unor activităţi;
- să-şi dezvolte abilităţi şi să-şi formeze competenţe care să-i ajute pe viitor să se orienteze în alegerea carierei;
- să-şi câştige încredere în propriile forţe;
- să-i stimuleze şi pe alţi colegi pentru a investi energie şi resurse în participarea în astfel de proiecte;
- să-şi mărească interesul pentru lectură şi plăcerea de a citi;
- să-şi îmbunătăţească rezultatele şcolare;
- să crească coeziunea colectivelor de elevi.
3. Care este impactul proiectului?
Activităţile proiectului au fost
concepute astfel încât să se desfăşoare într-un spaţiu plăcut (sala de
lectură), cu un fond de carte (existent), care să satisfacă cerinţele din
programa şcolară şi nu numai, precum şi o mare parte a dorinţelor elevilor de
lectură, dotat cu mijloace audio-vizuale, care să permită diferite vizionări,
informări, precum şi redactarea unor materiale ce vor fi citite şi de alţi
copii.
Activităţile desfăşurate cu
elevii în sala de lectură, la biblioteca judeţeană, la librărie au fost gândite
pentru a cultiva interesul pentru lectură şi plăcerea de a citi. Prin acestea,
se va îmbunătăţi nivelul de comunicare, de informare şi de exersare a
cititului.
Activităţile care se desfăşoară
în perechi, în grup şi pe clase dezvoltă comunicarea între elevi şi duce la
creşterea coeziunii colectivelor.
Relaţia dintre cadrele didactice
implicate în proiect şi elevii din clasele implicate se va îmbunătăţi.
Toate acestea duc la
îmbunătăţirea rezultatelor şcolare ale elevilor, precum şi a frecvenţei.
Cooptarea părinţilor în unele
activităţi duce la creşterea implicării lor în viaţa şcolară.
Scopul proiectului este comun cu
cel al partenerilor. Din acest motiv sunt dornici să se implice în proiect şi
sunt motivaţi să-l continue.
Termen mediu
Prin organizarea numeroaselor activităţi la nivelul şcolii, proiectul
urmăreşte să transmită mesajul rolului lecturii în viaţa fiecărui membru din
cartierul localităţii (277 de elevi, cadrele didactice, familiile şi vecinii
elevilor). Prin aceasta, se va îmbunătăţi nivelul de comunicare, de informare
şi de exersare a cititului.
Premierea elevilor o să-i determine să citească mai mult şi
să se străduiască să scrie texte cât mai bune, dezvoltă spiritul de competiţie.
De asemenea, cadrele didactice vin în contact şi cu alţi elevi, şi astfel
ei pot contribui la transmiterea mesajului proiectului şi altor generaţii.
Ambientul creat în sala de lectură, activităţile desfăşurate
cu elevii au rolul de a încuraja implicarea activă a acestora în transmiterea
mesajului proiectului şi de a dezvolta capacităţile relevante pe termen
lung, de iniţiere şi derulare a unor
activităţi.
În plus, activităţile de lectură – creaţie contribuie la
îmbunătăţirea şi dezvoltarea unor abilităţi şi capacităţii care să-i ajute pe
viitor să se orienteze în alegerea carierei şi să profeseze cu un plus de
profesionalism.
Beneficiile imediate ale implicării în desfăşurarea de
activităţi comune duc la intensificarea schimbului de experienţă şi la
creşterea încrederii elevilor în propriile capacităţi.
Oportunităţile, care se deschid elevilor prin proiect, sunt
de natură să stimuleze şi pe alţi colegi pentru a investi energie şi resurse în
participarea în astfel de proiecte şi activităţi contribuind, în timp, la dezvoltarea umană şi
profesională a tinerilor.
Iată câteva argumente care reliefează impactul proiectului pe termen lung:
1. Oamenii care sunt cititori buni au un vocabular mai bogat,
cunosc mai bine lumea şi ştiu să scrie mai bine şi corect; aceştia înţeleg mai
uşor noile situaţii şi idei, argumentează mai bine şi sunt mai conştienţi de
propria lor persoană; pe scurt, sunt mai
deştepţi.
2. Oamenii care sunt buni cititori au venituri mai mari, participă
mai bine la viaţa politică, sunt mai sănătoşi şi au parte de mai puţină
violenţă în viaţă. Probabilitatea să ajungă la închisoare este mai mică şi este
posibil să aibă o viaţă mai interesantă şi locuri de muncă ce oferă mai multe
satisfacţii.
3. Pentru ca cineva sa fie o persoană
activă, de succes şi un cetăţean implicat, are nevoie de niveluri mai avansate
ale abilităţilor de citire şi scriere decât în trecut. Termenul de literaţie funcţională se referă la
nivelul de deprinderi necesare pentru a face faţă provocărilor vieţii. În
majoritatea lumii, nivelul de literaţie funcţională este în creştere.